روانشناسی تربیتی
نسرین طاهری اصغری؛ شهرام واحدی؛ داود طهماسب زاده شیخلار؛ ;کیومرث تقی پور؛ حسن صبوری مقدم
چکیده
هدف از این مطالعه سنجش اثربخشی رویکرد تدریس مغز محور بر انگیزه یادگیری به موضوع فیزیک در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه است. در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دختر پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه شهر تاکستان بوده که ۵۰ نفر بهصورت نمونه در دسترس از بین ...
بیشتر
هدف از این مطالعه سنجش اثربخشی رویکرد تدریس مغز محور بر انگیزه یادگیری به موضوع فیزیک در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه است. در این پژوهش نیمهآزمایشی از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دختر پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه شهر تاکستان بوده که ۵۰ نفر بهصورت نمونه در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش یادگیری نسبت به فیزیک، نوشتههای روزانه و مصاحبههای ساختاریافته از دانشآموزان بود. پس از برگزاری پیشآزمون، گروه آزمایش به مدت هشت هفته به کمک روش مغز موضوع دینامیک ( قوانین نیوتن) را آموزش دیدند، و پس از پایان مداخله پسآزمون برگزار شد. از تحلیل کوواریانس، آزمون یومان - ویتنی، و کروکسال والیس برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد دانشآموزان گروه آزمایش، انگیزه یادگیری بیشتری نسبت به گروه کنترل دارند و در خرده مقیاسهای انگیزش درونی، هدف و خودکارآمدی شاهد برتری معناداری آنها بودیم، هر چند تفاوتی در میانگین خرده مقیاس خودمختاری و شغل وجود داشت، اما معنادار نبود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت آموزش مغز محور میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر برای افزایش انگیزه نسبت به فیزیک مورداستفاده معلمان و مشاوران قرار گیرد